clear
جدیدترین اخبار
ما را در تلگرام دنبال کنید
near_me
ویژه
library_books
عصر بانکداری نوین
event
1399/01/30
edit
کد خبر : 19,650
گزارش / نگاهی به آمار بالای کارت های بانکی و طرح یک پرسش

۶۸ درصد کارت ها بدون تراکنش هستند

rate_review
530 کلمه - زمان مطالعه: 2 دقیقه و 49 ثانیه

create فاطمه کامکار

نیم نگاهی به آمار کارت های بانکی صادر شده برای ایرانیان گویای این واقعیت است که بیش از 68درصد این کارت ها بدون تراکنش هستند.

descriptionتوضیحات بیشتر

عصر آی.سی.تی، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تا پایان سال 98، در حدود 230 میلیون کارت بانکی صادر شده، مدتهاست که هیچ تراکنشی نداشته‌ و بدون استفاده مانده اند.

الکترونیکی شدن پرداخت ها و عملیات بانکی همزمان با رشد بانکداری الکترونیک باعث افزایش میزان استفاده و صدور کارت‌های الکترونیکی و بانکی شده است به طوری که بسیاری افراد، تعداد زیادی کارت داخل کیف یا خانه هایشان نگهداری می کنند.

اما بر مبنای آمارهای بانک مرکزی و شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک)، بسیاری از این کارت ها بدون استفاده و ترکنش هستند و در واقع می توان گفت اسرافی در صدور این ابزارهای هوشمند صورت گرفته است چنانچه بسیاری از کارت ها تا پایان دوره انقضایشان حتی یکبار نیز مورد استفاده قرار نمی گیرند.

سوالی که مطرح است این است که چرا باید این حجم تعدد صدور کارت بانکی برای هر فرد داشته باشیم وآیا این تولید بی ثمر چیزی جز تحمیل هزینه اضافی به افراد و نیز اسراف در منابع ملی را در پی دارد؟ آیا با انتشار این آمارها هم هنوز وقت آن نرسیده تا لزوم نگاه یکپارچه به شبکه های بانکی مورد توجه قرار گیرد؟

همانگونه که همه مطلعیم بسیاری ازسازمان ها و نهادهای دولتی یا خصوصی، کارمندان یا مخاطبانشان را مجبور به افتتاح حساب و صدور کارت از موسسات و بانکهای موردنظر خود می کنند و این فاکتور به عنوان اصلی ترین علت تکرر صدور کارت برای یک فرد خاص قابل توجه است، حال آنکه راه اندازی شبکه شتاب و اتصال تمامی درگاه های بانکی از سال های گذشته، نیاز به صدور چندباره کارت بانکی را رفع کرده است.

به طور مثال فردی که دانشجو و کارمند است، باید به ازای هریک از خدمات مورد استفاده اش چون امورمالی دانشگاه، خدمات بیمه، واریز حقوق و حساب قبلی خود، چندین کارت بانکی را در کیف پولش نگهداری کند.؛ حالا اگر همین فرد چندین بار مجبور به تغییر محل کار خود شود، باید به تعداد محل های اشتغال خود، کارت های بانکی جدیدی را به کیف پولش اضافه کند.

صدور بیش از ۳۳۳ میلیون کارت بانکی

بر اساس آمار منتشر شده از سوی  بانک مرکزی، تا پایان بهمن ۹۸ تعداد ۳۳۳ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۹۰۱ کارت بانکی (کارت برداشت، اعتباری، هدیه و بن کارت) در کشور صادر شده است. از مجموع این کارت‌ها، تعداد ۲۲۵ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۳۸۵ مربوط به کارت برداشت بوده که ۱۸۲ میلیون و ۸۲۱ هزار از این رقم متعلق به استان تهران است.

تا پایان سال گذشته، تعداد سه میلیون و ۱۵۳ هزار و ۲۹ کارت اعتباری، ۵۶ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۶۵۳ کارت خرید و هدیه و یک میلیون و ۹۸۲ هزار و ۱۳۴ کارت پول الکترونیک صادر شده بود.

228 میلیون کارت غیر فعال داریم

بر اساس آمار منتشر شده بانک مرکزی و شاپرک تا پایان بهمن ماه98، ۲۲۸ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۱۳۴ کارت بانکی بدون تراکنش در کشور داریم که این رقم معادل ۶۸.۵ درصد از مجموع کارت‌های صادره بانکی است.

بیشترین سهم این کارت‌های غیرفعال مربوط به کارت‌های برداشت بوده به طوری که ۱۲۵ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۳۱۸ کارت در بهمن ۹۸ غیرفعال بوده و تنها ۱۰۰ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۶۷ کارت، تراکنش داشته اند.

ثبت بیشترین رشد برای کارت‌های اعتباری

در بهمن ۹۸ تعداد ۱۰۴ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۷۶۷ کارت بانکی دارای تراکنش بودند در حالی که شمار کارت‌های بانکی دارای تراکنش در دی ۹۸ شامل ۱۰۲ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۶۱۴ کارت بود که نشان دهنده رشد ۱.۸۸ درصدی تعداد کارت‌های بانکی دارای تراکنش است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در میان انواع کارت‌های بانکی، کارت‌های اعتباری با ۱۱.۴ درصد بیشترین رشد را داشته و پس از آن کارت‌های هدیه و بن کارت با ۳.۱۸ درصد در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند. کارت‌های برداشت در دوره مورد بررسی تنها ۱.۸ درصد افزایش یافته اند.

در بهمن ۹۸ تعداد ۱۰۰ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۶۷ کارت برداشت و چهار میلیون و ۳۲۴ هزار کارت هدیه و بن کارت و ۱۵۸ هزار و ۶۱۷ کارت اعتباری دارای تراکنش بوده اند.

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
خبرنامه
با پیوستن به شبکه خبری عصر آی سی تی از آخرین اخبار روز فناوری اطلاعات و ارتباطات آگاه شوید.