clear
جدیدترین اخبار
ما را در تلگرام دنبال کنید
near_me
ویژه
library_books
عصر شتابدهی
event
1398/11/27
edit
کد خبر : 18,043
گزارش / وزیر نفت خبر داد:

برای مقابله با قاچاق سوخت به کمک استارتاپ‌ها نیاز داریم

rate_review
980 کلمه - زمان مطالعه: 5 دقیقه و 4 ثانیه
وزیر نفت با اشاره به چالش‌های غیر مهندسی وزارت نفت گفت: قاچاق سوخت یک چالش اصلی است که ربطی به عملیات مهندسی و ساخت داخل ندارد، ولی نیاز به سیستم‌های دارد که در این راستا استارتاپ‌ها می‌توانند یاور ما باشند.

descriptionتوضیحات بیشتر

عصر آی.سی.تی، زنگنه در گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های صنعت نفت و ارائه نیازهای فناورانه، تمرکز وزارت نفت را حمایت از شرکت‌های دانش بنیان نام برد و افزود: زمانی که ما در این مسیر گام برداشتیم، متوجه شدم که سازوکارهای زیادی در این زمینه طراحی شده است، ولی از آن جایی که در این سازوکارها دستگاه‌های اصلی متقاضی و عرضه کننده حضور ندارند، شرکت‌های دانش بنیان نتوانستند به طور کامل از این سازوکارها بهره مند شوند.

او با اشاره به اقدامات وزارت نفت برای همکاری با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته متوجه شدیم که در دانشگاه‌ها رشته‌های مرتبط با حوزه‌های بالادستی صنعت نفت در دانشگاه‌ها وجود ندارد، از این رو با همکاری وزارت علوم در سال ۷۶ اقدام به راه اندازی رشته‌های مرتبط با این حوزه‌ها کردیم.

زنگنه با تاکید بر این که در این راستا آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها، سرمایه گذاری و توسعه یافتند خاطر نشان کرد: علاوه بر آن به منظور تربیت استاد، عده‌ای را به خارج اعزام کردیم و با این اقدامات یک جریان زنده فعال از فارغ التحصیلان این حوزه‌ها ایجاد شد، به گونه‌ای که به اتکای این آموزه‌ها، کرسی های علمی در دانشگاه‌ها ایجاد شد.

وزیر نفت ایجاد انستیتوهای نفت در دانشگاه‌ها به منظور انجام پژوهش و مطالعه در صنعت نفت را از دیگر اقدامات این وزارت خانه نام برد و اظهار کرد: علاوه بر آن با انعقاد قرادادهای با دانشگاه‌ها پروژه ازیاد برداشت از مهم ترین میادین نفتی را به دانشگاه‌ها واگذار کردیم.

زنگنه با تاکید بر این که نتایج این پروژه می‌تواند عدد بزرگی به ثروت ملی اضافه کند یادآور شد: نفت یک ثروت ملی است و با ارتقای دانایی مردم آن‌ها از ما مطالبه می‌کنند و امضای این تفاهم‌نامه‌ها در این راستا انجام شده است.

راه اندازی پارک فناوری برای حمایت از استارتاپ‌ها در منطقه ری

او بهینه سازی انرژی را حوزه بی انتها توصیف کرد که کشور در آن ضعف‌های اساسی دارد و ادامه داد: ما برای حمایت از استارتاپ‌ها در گام اول اقدام به راه اندازی پارک فناوری در منطقه ری به وسعت ۱۸ هکتار کرده‌ایم که فاز اول آن ظرف چند ماه آینده آماده می‌شود و شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها نیز در آن استقرار می‌یابند.

وزیر نفت همچنین از صدور مجوز راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت در روز گذشته خبر داد و گفت: این مجوز با همکاری وزارت علوم و صندوق نوآوری و شکوفایی ایجاد شده است، سرمایه اولیه آن ۱۰۰ میلیارد تومان و این میزان نیز قابل افزایش است.

زنگنه همچنین با اشاره به اقدام این وزارت خانه برای انتخاب استارتاپ‌های برتر اظهار کرد: در این رویداد دو روزه درصددیم ۱۰۰ استارتاپ‌ را طی فرآیندی انتخاب و با استقرار آن‌ها در پارک فناوری صنعت نفت حمایت‌ها از آن‌ها صورت می‌گیرد.

زنگنه با تاکید بر این که علاوه بر آن ما سیستم تضمین خرید برای بار اول فعال خواهیم کرد و این امر شامل تولید کالا و خدمات می‌شود.

او همچنین از برنامه‌های این وزارت خانه در زمینه ایجاد فرصت‌های مطالعاتی برای اساتید و دانشجویان فعال در صنعت نفت خبر داد و اظهار کرد: همچنین دستورالعمل برای اعطای پژوهانه به اساتید و دانشجویان این حوزه صادر شده است.

وزیر نفت با اشاره به دستاوردهای جدید محققان این صنعت گفت: تفاهم نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی به امضا رسیده است، این دانش فنی از سوی پژوهشگاه صنعت نفت برای تولید فولاد و آلومینیوم بوده است و قرار است  با حمایت مالی پالایشگاه‌های بندر عباس و اراک به تولید برسد.

صدور ۱۱۰۰ میلیارد تومان ضمانت نامه بانکی برای استارتاپ‌ها

همچنین علی وحدت، رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی هم امروز در گردهمایی شرکت های دانش بنیان و استارتاپ‌های صنعت نفت و ارایه نیازهای فناورانه در محل پژوهشگاه صنعت نفت، با بیان اینکه صنعت نفت قدیمی ترین صنعت کشور و توسعه دهنده و پیشران اقتصاد کشور است، ادامه داد: از همین رو، باید در اکوسیستم نوآوری کشور این بخش توجه ویژه داشته باشیم.

او افزود: وزیر نفت در تلاش است تا اکوسیستم نوآوری در صنعت نفت شکل بگیرد.

وحدت به بحث خرید تضمینی کالاهای مورد نیاز نفت اشاره کرد و گفت: موضوع کیفیت نیز در این عرضه باید مورد توجه قرار گیرد.ابزارهای مالی این صندوق کامل است و تا پایان سال بیمه سرمایه گذاری را رونمایی می کنیم و انواع ابزارها را طراحی کرده ایم.

او با اشاره به اینکه امیدواریم از این رویدادها حداکثر استفاده را داشته باشیم، افزود: در سال گذشته ۲۱۰۰ میلیارد تومان توسط صندوق نواوری و شکوفایی به شرکت های دانش بنیان تزریق شده است.

وحدت همچنین به صدور ۱۱۰۰ میلیارد تومان ضمانت نامه توسط بانک‌ها اشاره کرد و گفت: ۴ هزار میلیارد تومان نیز قرارداد توسط این شرکت‌ها به امضا رسیده است.

رویکردی ساختارمند برای حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان است

همچنین عرفان ریاحی، مدیرکل امور فناوری وزارت نفت در گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های صنعت نفت و ارائه نیازهای فناورانه اظهار کرد: ۵۷۰ شرکت برای حضور در این رویداد و ارائه نیازهای فناورانه ثبت‌نام کرده‌اند که ۲۱۵ شرکت از طریق داوری و مابقی با معرفی صندوق نوآوری و شکوفایی در این رویداد حضور یافته‌اند.

او خاطر نشان کرد: اهداف این رویداد شامل به هم‌رسانی و حل چالش تقاضا، شناسایی استارتاپ‌ها و توسعه فناوری در صنعت نفت است. برخی از استارتاپ‌های منتخب در این رویداد در پارک فناوری صنعت نفت واقع در ری مورد حمایت وزارت نفت قرار خواهند گرفت.

ریاحی اضافه کرد: علاوه بر آن چالش‌های ارائه‌شده از چهار شرکت زیر مجموعه نفت به تعداد ۸۹۱ چالش در این صنعت دریافت شده است که در رویداد دو روزه گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های صنعت نفت معرفی خواهند شد.

مدیر کل امور فناوری وزارت نفت یادآور شد: رویکرد جدید وزارت نفت رویکردی ساختارمند برای حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان است.

او با اشاره به راه‌اندازی پارک فناوری در صنعت نفت با بیان این که این پارک در منطقه ری راه‌اندازی می‌شود، اظهار کرد: در این پارک مجموعه‌ای از اکوسیستم‌های دانشی و فناوری ایجاد می‌شود و وزارت نفت در شکل‌گیری این زنجیره نقش بسزائی دارد.

ریاحی همچنین خاطر نشان کرد: شناسایی و ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها و شفاف‌سازی تقاضا و به هم رسانی عرضه و تقاضای فناوری از جمله اهداف برگزاری این گردهمایی به شمار می‌رود.

ارائه تسهیلات لیزینگ در سقف ۷۰ تا۸۰ درصد مبلغ خرید از دانش‌بنیان‌ها

همچنین سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی از حضور ۶۵۷ شرکت دانش‌بنیان و ۱۷۵ شرکت فناور در رویداد دانش‌بنیان صنعت نفت خبر داد و گفت: در این رویداد ۸۹۰ نیاز فناورانه این حوزه ارائه می‌شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به تامین آنها اقدام کنند.

ملکی‌فر با بیان اینکه تامین منابع مالی و تجاری‌سازی تولیدات صنایع را از وظایف این صندوق دانست و اظهار کرد: همچنین صندوق مولود شرکت‌های دانش‌بنیان است که برای حمایت از آنها تسهیلات کم‌بهره و قرض‌الحسنه ارائه می‌دهد تا بتواند زمینه را برای هم‌افزایی شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کند.

او خاطر نشان کرد: این صندوق در شرایط تحریم، نوسانات نرخ ارز و چالش‌های مختلف صنعت، توانسته با ارائه تسهیلات به آنها کمک کند تا بستر را برای اشتغال‌زایی فراهم کند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه تسهیلات لیزینگ در سقف ۷۰ تا۸۰ درصد مبلغ خرید از دانش‌بنیان‌ها را از خدمات حمایتی صندوق‌ نوآوری و شکوفایی ذکر کرد و افزود: علاوه بر آن ما تلاش داریم تا با افزایش ظرفیت تولید، ارائه انواع ضمانت‌نامه‌ها و استانداردهای مختلف محصولات شرکت های دانش‌بنیان را روانه بازار کنیم.

گفتنی است؛ در این رویداد، ۴۰ نشست در ۳ روز برگزار خواهد شد و نیازهای فناورانه اعلام می شود.همچنین نمایشگاهی از دستاوردهای ۲۵۰ شرکت دانش بنیان، فناور و استارتاپ نیز برگزار است.

گردهمایی شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های صنعت نفت و نیازهای فناورانه، از امروز ۲۷ بهمن تا روز سه شنبه ۲۹ بهمن در محل پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می شود.

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
خبرنامه
با پیوستن به شبکه خبری عصر آی سی تی از آخرین اخبار روز فناوری اطلاعات و ارتباطات آگاه شوید.