clear
جدیدترین اخبار
ما را در تلگرام دنبال کنید
near_me
ویژه
library_books
عصر شتابدهی
event
1399/06/31
edit
کد خبر : 23,263

200مرکز رشد، تیم‌های خلاق کشور را حمایت می کنند

rate_review
431 کلمه - زمان مطالعه: 2 دقیقه و 19 ثانیه
200 مرکز رشد با پذیرش و حمایت از کسب و کارهای‌نوپا، تیم‌های خلاق کشور را حمایت کرده و آنها را برای ورود به صنعت و تجارت آمده می‌کنند.

descriptionتوضیحات بیشتر

عصر آی.سی.تی، مراکز رشد فناوری از جمله نهادهای تاثیر گذار در زیست‌بوم نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان کشور هستند و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از تاسیس نزدیک به 200 مرکز رشد با تامین فضا برای ایجاد مرکز و یا فراهم آوری امکانات مورد نیاز آنها همکاری می کند.

مرکز رشد، مراکز خلاقی هستند که برای همکاری با یک نهاد، دستگاه، دانشگاه، هلدینگ یا شرکت بزرگ ایجاد می‌شود. این نهادها، نقش حامی مرکز رشد را ایفا کرده و در راستای رفع نیازهای فناورانه خود، برای استارتاپ‌ها ریل‌گذاری می‌کنند.

مركز رشد خوشه فناوري‌هاي آسانسور و صنايع وابسته، مرکز رشد واحدهای فناور پژوهشگاه هوافضا، مرکز رشد واحدهای فناور نوين وابسته به وزارت دفاع، مرکز رشد دانشگاه شهید ستاری، مرکز رشد پارک علم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن، مرکز رشد پژوهشكده سوانح طبيعي و ... برخی از مراکز رشد ایجاد شده در شهر تهران هستند که  مشابه آنها در سراسر کشور نیز ایجاد شده است.

بسترسازی برای پیاده‌سازی و تجاری‌کردن ایده های نو مبتنی بر دانش توسط صاحبان ایده و ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای محقق جوان از جمله برخی از اهدافی است که مراکز رشد برای تحقق آن تلاش می‌کنند.

استارتاپ‌های منتخب نیز در صورت نوآورانه بودن طرح و ایده خود می‌توانند برای تجاری‌سازی آن از حمایت این معاونت برخوردار شوند.

ایجاد مرکز رشد در مناطق محروم

مراکز رشد استانی با رویکرد رونق اقتصاد‌های محلی فعالیت خوبی را دنبال می کنند و به عنوان موتور محرکه اقتصادی در استان‌ها و مناطق کم برخوردار ایجاد شده‌اند. برای مثال تنها در ستان سیستان و بلوچستان 5 مرکز رشد در همکاری با مراکز دانشگاهی این استان ایجاد شده است.

این مراکز به پشتوانه‌ای برای جوانان خلاق و خوشفکر استان تبدیل شده‌اند تا با عملیاتی کردن ایده‌های خود، راه را برای تبدیل فناوری به اشتغال و ارزش افزوده، هموار کنند.

از پذیرش ایده تا سودآوری

مراکز رشد وظایف مشخصی بر عهده دارند. پذیرش صاحبان ایده و تیم‌های خلاق و فناور، کمک به ایجاد، پرورش و بقاء فعالیت‌های نوآورانه، راهنمایی صاحبان ایده به سوی تجاری‌سازی ایده، تشویق و ترغیب نوآوران به راه اندازی کسب و کارهای دانش‌بنیان، تلاش برای فراهم آوردن حمایت‌های قانونی جهت حفظ حقوق مالکیت معنوی و حمایت از صاحبان ایده در راستای کاربردی کردن ایده‌های نوآورانه، از جمله برخی وظایف تعریف شده برای مراکز رشد است.

این مراکز در مشورت با کارشناسان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مربیان و منتورهای خبرهای را دعوت به همکاری می‌کنند تا نقش راهنما و هدایت‌گر موسسین جوان استارتاپ‌ها را بر عهده بگیرند. همچنین استفاده از پیشکسوتان و مشاوران متخصص، برای به اشتراک گذاری تجربیات عملی با تیم‌های نوآور از دیگر فعالیت های این بخش است.

زمانی که استارتاپ‌ها و تیم‌های نوآور به شرکت‌های بالنده و پویا تبدیل شوند و به سودآوری برسند، اهداف مرکز رشد محقق شده است. تیم‌های نوآور در یک بازه زمانی مشخص در مراکز رشد مستقر می‌شوند. برای مثال یک دوره یک ساله برای تیم‌های فناور، فرصت تعیین می‌شود تا با استفاده از امکانات مرکز رشد به شرکت دانش‌بنیان یا فناور تبدیل شوند و بتوانند ادامه کار را در خارج از مرکز رشد پیگیری کنند.

تیم‌های خلاق پس از خروج از مرکز رشد می‌توانند در فضاهای مانند پارک‌های علم و فناوری، شهرک‌های صنعتی و نظایر این مستقر شوند.

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
خبرنامه
با پیوستن به شبکه خبری عصر آی سی تی از آخرین اخبار روز فناوری اطلاعات و ارتباطات آگاه شوید.