clear
جدیدترین اخبار
ما را در تلگرام دنبال کنید
near_me
ویژه
library_books
عصر شتابدهی
event
1398/07/19
edit
کد خبر : 14,144
گفت‌وگو / در گفت وگوی عصر آی.سی.تی با مدیر استارتاپی صنعت فولاد مطرح شد؛

نوآوری؛ بایستگی تداوم فعالیت اثربخش صنایع فولاد کشور

rate_review
616 کلمه - زمان مطالعه: 3 دقیقه و 15 ثانیه

create فاطمه کامکار

مجموعه استارتاپی آیرومارت با توجه به شناخت کامل بازار در حوزه آهن و فولاد، در حال شکل دهی ساختاری برای کسب و کار آنلاین است تا با ایجاد پنل اختصاصی، با شعار «یک کلیک تا خرید آهن» مسیری جدید و سریع را برای خرید آهن آلات با استفاده از ظرفیت فضای مجازی رقم بزند.

descriptionتوضیحات بیشتر

عصر آی.سی.تی، در حاشیه رویدادی که با عنوان گردهمایی صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت فولاد در ساختمان صندوق نوآوری شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد، با امیرحسین بحری، مدیر بازرگانی کنسرسیوم استارتاپی «آیرومارت» گفت وگویی انجام شد.این رویداد پیرامون نیاز سنجی در حوزه‌های مواد اولیه، تجهیزات، سیستم‌های کنترلی، مصرف انرژی و مسائل محیط زیستی، مدیریت راهبردی و زنجیره تامین و لجستیک برگزار شد. با توجه به سابقه و تجربه حضور کنسرسیوم فولاد آیرومارت در بازار فولاد و آهن آلات ایران نقطه نظرات بحری را در زمینه وضعیت فولاد ایران شنیدیم که مشروح این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید:

وضعیت صنعت فولاد را در کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باوجود تمامی پیشرفت‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر، همچنان در تولید محصولاتی مثل مقاطع فولاد زنگ نزن، تیرآهن بال پهن، برخی از فروآلیاژها و تجهیزات صنعتی مشکلاتی وجود دارد. با توجه به نیاز بازار داخلی به این محصولات و تجهیزات، در حال حاضر این نیاز از خارج کشور و به سختی تامین می‌شوند. این موضوع با توجه به شرایط کنونی کشور و نیاز به عدم خروج ارز از کشور مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وضعیت واردات و صادرات ایران را چگونه می‌بینید و چه راهکاری برای حل این مشکلات وجود دارد؟

واردات در این حوزه در حال حاضر با معضلات فراوانی صورت می گیرد. تحریم‌ها و قیمت ارز از جمله عوامل مشکل ساز واردات می‌باشد بنابراین صنعت فولاد باید به سمت واردات دانش فنی حرکت کند تا به خودکفایی کامل در این زمینه برسد. براین اساس با وارد کردن دانش فنی به روز دنیا علاوه بر تضمین تامین نیازهای بازار داخلی، تعداد زیادی شغل ایجاد خواهد شد و خروج بی رویه ارز از کشور در این زمینه کاهش پیدا خواهد کرد.

علاوه بر این، دشواری صادرات نیز در حال ضربه زدن به صنعت فولاد کشور است. با توجه به نیاز کشورهای منطقه به محصولات فولادی مختلف، ایران با شرایط جغرافیایی‌ ای که دارد می‌تواند تامین کننده بخش بزرگی از این نیازها باشد، اما در حال حاضر با توجه به قوانین داخلی و تحریم‌های خارجی اتفاق چشم گیری در این زمینه رخ نمی‌دهد. پیش از ممنوعیت صادرات کنسرسیوم فولاد آیرومارت در این زمینه مذاکرات بسیار مفیدی با کشورهای منطقه داشت ولی در حال حاضر فعالیت خاصی در این زمینه نمی‌توانیم انجام دهیم. در حال حاضر صادرات کشور فقط توسط مجتمع‌های تولید کننده انجام می‌شود که به دلیل عدم تخصص در بازرگانی به شکل مناسبی انجام نمی‌شود.

پیش از ممنوعیت صادرات شما با چه کشورهایی مذاکره داشتید؟

پیش از قوانینی که تصویب شد، با کشورهای عراق، گرجستان و ... مذاکرات بسیار مفیدی در جهت تامین مقاطع فولادی انجام دادیم که بخشی از نیازهای حوزه را پوشش داد. این موضوع در برندینگ بین المللی محصولات ایرانی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر بسیار مفید است.

در حال حاضر فقط تولیدکنندگان فولاد مجوز صادرات به خارج کشور را دارند این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟  

این موضوع علاوه بر ضررهای کلانی که به اقتصاد کشور وارد می‌کند در حال ضرر زدن به واحدهای کوچک تولید کننده نیز می‌باشد. این تولید کنندگان با توجه به محدودیت‌هایی که دارند به طور عمیق نمی‌توانند وارد بازرگانی بین المللی محصولات خود شوند و از طرفی با ممنوعیت صادرات شرکت‌های بازرگانی خصوصی، فروش این تولیدکنندگان کاهش یافته و این موضوع باعث کاهش تولید این مجتمع‌ها می‌شود که در نهایت به اقتصاد کشور لطمه وارد می شود.

گردهمایی استارتاپ های صنایع آهن و فولاد چه کمکی در این مسیر می کند؟

حضور توامان شرکتهای عظیم فولادی، استارتاپها و شرکت‌های دانش بنیان این حوزه باعث آشنایی و هم افزایی بیشتر این مجموعه‌ها می شود. این امر باعث می شود که استفاده از توانمندی‌های داخلی جهت رفع نیازها در اولویت قرار بگیرد. آیرومارت هم با حضور فعال در این رویداد 3 روزه تفاهم نامه‌های همکاری با چند شرکت تولید کننده فولاد به ثبت رساند.

برپایی نشست‌هایی با محوریت معرفی نیازهای فناورانه تولیدکنندگان صنعت آهن و فولاد، نشست‌های معرفی توانمندی‌های فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارتاپ‌ها، نشست‌های B2B، نشست‌های انتقال تجربه، نمایشگاه توانمندی‌های فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور صنعت آهن و فولاد، نمایشگاه نیازهای فناورانه صنایع آهن و فولاد در این گردهمایی نیز از دیگر بخش های کاربردی برای فعالان این صنعت بود.

گفتنی است رویداد صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های صنعت فولاد هفته دوم مهرماه رقم خورد و ۱۱ شرکت بزرگ صنعت فولاد از جمله فولاد مبارکه اصفهان، فولاد اکسین خوزستان، فولاد مبارکه اسفراین، ذوب آهن اصفهان، شرکت مهندسی فناوری معادن و فلزات و فولاد هرمزگان نیازهای فناورانه خود را معرفی کردند.

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
خبرنامه
با پیوستن به شبکه خبری عصر آی سی تی از آخرین اخبار روز فناوری اطلاعات و ارتباطات آگاه شوید.