clear
جدیدترین اخبار
ما را در تلگرام دنبال کنید
near_me
ویژه
library_books
عصر شتابدهی
event
1398/10/15
edit
کد خبر : 16,789

بازگشت دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند به سطح شهر تهران

rate_review
525 کلمه - زمان مطالعه: 2 دقیقه و 48 ثانیه

create نسرین حسینی

شرکت «پاک چرخ ایرانیان» در سال ۱۳۹۶ به عنوان اولین و مجری انحصاری دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند با نام تجاری «بیدود» با بررسی نیازهای جامعه و با رویکرد حرکت به سمت شهری هوشمند فعالیت خود را در زمینه حمل و نقل پاک با هدف کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و ... شروع کرد و فاز اول فعالیت مجدد این دوچرخه‌های اشتراکی در منطقه ۲ تهران با ۱۰ ایستگاه در محله سعادت آباد آغاز شده است.

descriptionتوضیحات بیشتر

عصر آی.سی.تی، دوچرخه‌های بیدود تعدادی ایستگاه در بخش‌های مختلف شهر تهران داشت و همیشه تعدادی دوچرخه نارنجی در ایستگاه‌ها موجود بود و شهروندان می‌توانستند در صورت ثبت‌نام از آنها استفاده کنند. شهروندان برای استفاده از آنها حق عضویت ۱۵۹ هزار تومانی به عنوان ودیعه و ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان به عنوان بسته بیمه شامل شخص ثالث، راکب، موکب و حوادث انفرادی را به حساب این اپلیکیشن شهرداری تهران واریز می‌کردند.

اما مدتی این دوچرخه‌ها که گفته می‌شد شرکت بیدود به دلیل مشکلات مالی قادر به ادامه اجرای این طرح نیست، از سطح شهر تهران جمع شدند و شهروندان دچار سردرگمی و نارضایتی شدند اما شهرداری با توجیهات متفاوتی به این انتقادات پاسخ داد.

غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در واکنش به این نارضایتی‌ها، در توئیتی نوشت: «‏دوچرخه‌های بیدود به دلیل جلوگیری از صدمات متصور در ناآرامی‌های اخیر جمع آوری شدند و باید در اسرع وقت آماده بهره‌برداری شهروندان شوند.» و بر تداوم حمایت ‎شهرداری از این استارتاپ تاکید کرد.

چندی پیش هم مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تلاش شهرداری و مسئولان شرکت بیدود برای یافتن راه حلی برای رفع مشکلات این دوچرخه‌های اشتراکی خبر داد و اظهار کرد که «شرکت بیدود اعلام کرده که دچار مشکل مالی شده است». البته یوسف حجت، رئیس سازمان ترافیک شهرداری تهران نهم دی ماه از احتمال بازگشت دوباره بیدود به سطح تهران از ۱۰ دی خبر داده بود.

بالاخره بعد رسول کشت‌پور شهردار منطقه ۲ تهران، خبر از فعالیت مجدد دوچرخه‌های اشتراکی بیدود از۱۰ دی ماه در منطقه ۲ داده بود که بالاخره این دوچرخه‌ها که بیش از یک ماه اثری در شهر تهران نداشتند،10 دی ماه همزمان با سه‌شنبه‌های بی‌دود به تهران بازگشتند و فعالیت خود را در ۲۷ ایستگاه منطقه ۲ پایتخت شروع کردند.

حضور اسکوتر، دوچرخه‌های برقی و دنده‌ای شرکت بیدود در سطح شهر

به تازگی هم رضا باقری مدیرعامل شرکت بیدود در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در توضیح جزئیات آغاز به کار مجدد دوچرخه‌های اشتراکی بیدود در پایتخت گفته است:« شهروندان تهرانی می‌توانند از 14 دی ماه در برنامه دوچرخه‌های اشتراکی بیدود ثبت نام کنند، به گونه‌ای که متقاضیان با پرداخت مبلغ ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان اشتراک یک ساله بیدود را دریافت می‌کنند.»

مدیر عامل شرکت دوچرخه‌های اشتراکی بیدود افزوده است: «کاربران قدیمی دوچرخه‌های اشتراکی بیدود نیز می‌توانند شکل عضویت خود را به شکل جدید تغییر دهند و اشتراک یک ساله دریافت کنند، اما ما برای کاربران قدیمی به دلیل آن‌ که نتوانستند یک ماه از حق عضویت خود استفاده کنند، تخفیفی در نظر گرفتیم و بیمه این مدت آن‌ها را پرداخت می‌کنیم و حق بیمه‌شان را نیز در سال آینده می‌پردازیم.»

به گفته باقری کاربران قدیمی دوچرخه‌های اشتراکی بیدود تعداد ۱۰ سفر رایگان در نظر گرفته می‌شود، کاربران قدیمی اگر بخواهند از شرایط جدید استفاده کنند از مبلغ ودیعه آن‌ها ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان کسر و باقی پول آن‌ها در کیف پول جهت استفاده از دوچرخه ذخیره می‌شود.

همچنین نرخ کرایه استفاده از دوچرخه‌های بیدود با افزایش نرخ بنزین و هزینه تجهیزات لجستیک، نرخ کرایه بیدود افزایش پیدا کرد و برای هر نیم ساعت ۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

باقری در این باره توضیح داده است:« ما توانستیم نرخ کرایه را ثابت نگه داریم و این وعده را نیز می‌دهم که این نرخ کرایه برای سال آینده نیز به همین مبلغ( ۱ هزار و ۵۰۰ تومان) است. از مبلغ ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان جهت عضویت یک ساله کاربران ۴۲ هزار تومان هزینه بیمه آن‌هاست و تنها حق عضویت آن‌ها رقمی بالغ بر ۷ هزار تومان است و در حال حاضر ایستگاه‌های ما در مناطق ۲ ، ۱۱ ،۶،  ۷ پایتخت با جایگذاری دوچرخه شارژ شده است.»

به گفته مدیر عامل شرکت دوچرخه‌های اشتراکی بیدود اسفند ماه اسکوتر، دوچرخه‌های برقی و دنده‌ای شرکت بیدود رونمایی می‌شود.

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
خبرنامه
با پیوستن به شبکه خبری عصر آی سی تی از آخرین اخبار روز فناوری اطلاعات و ارتباطات آگاه شوید.