clear
جدیدترین اخبار
ما را در تلگرام دنبال کنید
near_me
ویژه
library_books
عصر شتابدهی
event
1399/05/19
edit
کد خبر : 22,314
گزارش /

شرکت MTN، ایرانسل و اسنپ را ترک می کند

rate_review
286 کلمه - زمان مطالعه: 1 دقیقه و 36 ثانیه

create فاطمه کامکار

شرکت MTN، بزرگ‌ترین اپراتور آفریقای جنوبی از ایران، اعلام کرد که تصمیم برای خروج تدرجیی از خاورمیانه داشته و براین اساس سهام خود را در ایرانسل و اسنپ واگذار می کند.

descriptionتوضیحات بیشتر

عصر آی.سی.تی، MTN سهم ۴۹ درصدی در شرکت ایرانسل دارا بوده و نیز در شرکت اسنپ نیز سهام حدود ۶۰ درصدی داشته است که بنا دارد تمامی آن را به فروش برساند.

گروه MTNدارای ۴۳ درصد از سهام اسنپ است و از آنجا که ایرانسل نیز در اسنپ سهامدار است، مجموع این سهم به حدود 60 درصد خواهد رسید.

اسنپ که یکی از بزرگ‌ترین گروه کسب و کار اینترنتی در کشور محسوب می‌شود، در سال ۱۳۹۳ تأسیس شد و هم‌اکنون خدماتی را در قالب اپلیکیشن‌های متعدد غذا، مشاوره پزشکی، سفر، رزرو بلیت و هتل و غیره ارائه می‌دهد.

گفته شده شرکت MTN به‌دلیل پرداخت بدهی‌های خود اقدام به فروش سهامش در بازار خاورمیانه کرده چرا که پس از اعمال تحریم‌های کشورهای غربی انتقال سرمایه برای آن‌ها دشوار شده است. بعد از خروج آمریکا از برجام MTN جزو معدود شرکت‌های خارجی بود که مشخصا اعلام کرد در ایران باقی خواهد ماند.

بنا بر اعلام این شرکت، خروج MTN از بازار خاورمیانه در سه فاز اتفاق خواهد افتاد، در فاز نخست این شرکت از بازار یمن، افغانستان و سوریه خارج شده و سهام خود را در این کشورها واگذار می کند. این سه کشور تنها ۴ درصد درآمد این شرکت را تشکیل می‌دادند.

مدیرعامل ایرانسل پیشتر درباره سرمایه گذاری این شرکت در ایران و چالش های آن گفته بود:« ‌طبیعتا هیچ سرمایه‌گذاری راضی نیست که در جایی سرمایه‌گذاری کند که یک شبه ارزش پول آنجا نصف شود. شرکت MTN در بورس آفریقای جنوبی است و سهامداران خارجی دارد و رقم‌های ام‌تی‌ان – ایرانسل هم آنجا شفاف قرار می‌گیرد، وضعیت اقتصادی ایرانسل روی دارایی‌های شرکت ام‌تی‌ان و وضعیت آن اثر می‌گذارد. اما در مجموع، ام‌تی‌ان از سرمایه‌گذاری در ایران راضی است.»
گفتنی است، MTN در ابتدای راهش در ایران جایگزین اپراتور ترک‌سل شد که پیش ازاین مزایده اپراتور دوم را برده بود اما به بهم خوردن آن مزایده این بار ام تی ان برنده اعلام شد.

پس از آن در سال ۹۷ بلومبرگ اعلام کرد که MTN تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا حاضر به سرمایه‌گذاری در پروژه فیبرنوری در ایران نشده است. در همان زمان گمانه‌زنی‌هایی برای خروج ام تی ان از ایران اعلام شد که اکنون چهره واقعیت به تن کرده است.

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
خبرنامه
با پیوستن به شبکه خبری عصر آی سی تی از آخرین اخبار روز فناوری اطلاعات و ارتباطات آگاه شوید.