clear
جدیدترین اخبار
ما را در تلگرام دنبال کنید
near_me
ویژه
library_books
عصر شتابدهی
event
1399/06/01
edit
کد خبر : 22,628
گزارش /

۹۷ درصد استارتاپ ها از تسهیلات دولتی کرونا بازماندند

rate_review
501 کلمه - زمان مطالعه: 2 دقیقه و 40 ثانیه
با آنکه دولت تدبیر و امید، وعده حمایت از کسب و کارهای نوپا در بحران کرونا را بارها مطرح کرده بود اما آمارهای تحقیقاتی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران بیانگر این است که ۹۷ درصد از کسب‌وکارهای شرکت‌کننده در نظرسنجی از تسهیلات دولتی مربوط به بحران کرونا بهره‌مند نشده‌اند.

descriptionتوضیحات بیشتر

عصر آی.سی.تی، تاثیر شیوع کووید۱۹ بر کسب وکارهای فعال در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران علی رقم آنکه بنظر می رسید، شاید به دلیل مجازی بودن بستر این مشاغل باعث رونق شود اما بنا بر اعلام فعالان این حوزه، مشکلات بسیاری را برای استارتاپ ها بوجود آورده است.

بحران کرونا، در اسفندماه ۱۳۹۸ و بهار ۱۳۹۹ باعث شد تا وضعیت اقتصادی کشور که تازه در حال انطباق با شرایط تحریم بود، بار دیگر به شرایط نامطلوبی بازگردد.نه چندان به سامان اقتصاد ایران در زمانی که با تخلیه فشار تحریم‌ها در حال بازگشت نسبی به شرایط ثبات بود، دوباره به شرایط بحرانی بازگردد.

 سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در بررسی آماری وضعیت کسب‌وکارهای حوزه فاوا پس از شیوع کرونا این کسب‌وکارها را در بخش های خدمات، ارتباطات، سخت افزار و نرم افزار مورد بررسی قرار داده است.

در این تحلیل نقاط اصلی تأثیرگذار و میزان آسیب بحران کووید ۱۹ بر اقتصاد، کسب‌وکارها و صنایع مختلف مورد توجه قرار گرفته و  راهبردهای مقابله با بحران شیوع کووید ۱۹ برای مدیران کسب وکارها و راهبردهای کاهش اثرات بحران شیوع کووید ۱۹ بررسی شده است.

 سازمان نصر تهران در نظرسنجی صورت گرفته از اعضای این سازمان و متخصصان صنعت فاوا ، مجموعاً ۹۰ شرکت را در این تحقیق مورد واکاوی قرار داده است .

با توجه به اینکه در ایران، استارتاپ معادل «تجارت الکترونیک» محسوب می‌شود، برای بسیاری از افراد، این تصور ایجاد  شده که در دوران شیوع ویروس کووید ۱۹ در ماه‌های اخیر وضعیت استارتاپ‌ها بسیار بهتر از قبل شده و آنها در حال درآمدزایی قابل توجه هستند. ولی واقعیت این است که اغلب استارتاپ‌ها در تمام دنیا در حال تجربه شرایط بسیار سختی هستند که شاید در نگاه اول در باور بسیاری از افراد نگنجد.

آنطور که در این گزارش آمده ۹۷ درصد از کسب‌وکارهای شرکت‌کننده در نظرسنجی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از تسهیلات دولتی مربوط به بحران کرونا بهره‌مند نشده‌اند. همچنین ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که پس از شیوع کرونا وضعیتشان بدتر یا کمی بدتر شده است.

هرچند مهدی محمدی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی گفت: مجموع تسهیلات صندوق نوآوری برای شرکت‌های خلاق ۵۰۰ میلیارد ریال و برای مجموعه‌های دانش‌بنیان‌ها ۲ هزار میلیارد ریال است که فکر می‌کنیم بسیاری از آسیب‌ها را پوشش می‌دهد.

در این میان تنها ۱۲ درصد از کسب‌وکارها به نوعی از فرصت‌های ناشی بحران کرونا بهره‌مند شده‌اند. علاوه بر آن، چیزی بیش از ۶۱ درصد کسب‌وکارهای B2B و ۳۴ درصد کسب‌وکارهای B2C در این دوران از نظر فروش و درآمد به دلیل کاهش تقاضا متضرر شده و نزدیک به ۳۰ درصد شرکت‌ها هم در زنجیره تأمین با چالش مواجهه بوده‌اند.

۵۰ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی پژوهشی؛ معتقدند در صورتی که بحران بیش از ۶ ماه ادامه یابد، نمی‌توانند به کسب‌وکار خود ادامه دهند و باید به‌ناچار تعطیل شوند.

براساس آنچه در این گزارش آمده چیزی حدود ۶۰ درصد کسب‌وکارها در دوران بحران کرونا مجبور به توقف فعالیت خود شده و حتی ۲۳ درصد هنوز هم فعالیت خود را به‌صورت کامل از سر نگرفته‌اند. همچنین این اطلاعات حاکی از این است که حدود ۱۶ درصد کسب‌وکارها بیش از ۷۵ درصد و حدود ۵۵ درصد کسب‌وکارها بیش از ۲۵ درصد از فروش خود را در دوران بحران شیوع کووید ۱۹ از دست داده‌اند.

 در دوران بحران شیوع کووید ۱۹ چیزی حدود ۴۰ درصد شرکتها مجبور به تعدیل موقت یا دائمی نیروی انسانی خود شده‌اند؛ با این حال حدود ۳۹ درصد شرکت‌هایی که مجبور به تعدیل شده‌اند، بیش از ۵۰ درصد نیروی انسانی خود را تعدیل کرده‌اند.

مهمترین مشکلات هزینه‌ای و مالی شرکت‌ها در دوران بحران کرونا به‌ترتیب «پرداخت حقوق و دستمزد»، «هزینه‌های بیمه» و «پرداخت اجازه و هزینه‌های دفتر» بوده است.بیش از ۶۰ درصد شرکت‌ها در دوران بحران کرونا برای تطبیق با شرایط و برون‌رفت از بحران مجبور به استفاده از «پس‌اندازها» خود شده‌اند.

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
خبرنامه
با پیوستن به شبکه خبری عصر آی سی تی از آخرین اخبار روز فناوری اطلاعات و ارتباطات آگاه شوید.