clear
جدیدترین اخبار
ما را در تلگرام دنبال کنید
near_me
ویژه
library_books
عصر شتابدهی
event
1399/06/13
edit
کد خبر : 22,916
ویژه /

مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده روزنامه همشهری راه اندازی شد

rate_review
676 کلمه - زمان مطالعه: 3 دقیقه و 33 ثانیه
مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده حوزه رسانه روزنامه همشهری با هدف توسعه نوآوری در رسانه ها و رشد استارتاپ‌های خلاق راه‌اندازی شد و تا دوماه آینده کار خود را به طور رسمی آغاز می کند.

descriptionتوضیحات بیشتر

عصر آی.سی.تی، تفاهم‌نامه ایجاد مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده حوزه رسانه در روزنامه همشهری با حضور پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری، اسماعیل قادری‌فر رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی و ابوالحسن ریاضی مدیر عامل موسسه همشهری و جمعی از مسوولان و خبرنگاران امضاء شد.

کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم گفت : این مرکز به نفوذ و بهره‌گیری بیشتر فناوری‌های نوظهور در حوزه رسانه کمک کرده و ضمن اشتغالزایی برای فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها، ورود فناوری به حوزه رسانه را تسهیل خواهد کرد.

کرمی با اشاره به اینکه یکی از ماموریت‌های معاونت علمی، فرهنگ‌سازی و ایجاد زیست‌بوم و شکل دهی به اکوسیستم نوآوری در حوزه‌های مختلف صنایع است، ادامه داد:  فناور شدن در حوزه های متفاوت کشور رسوخ کرده ولی حوزه رسانه حلقه مفقوده این کار بوده است که پس از مرکز نوآوری خبرگزاری فارس امروز در روزنامه همشهری نیز به دنبال تحقق آن هستیم.

به گفته وی، ایران در حوزه نانوفناوری رتبه چهارم، در حوزه هوافضا رتبه هفتم، در حوزه زیست‌فناوری هفتم جهان و در بیشتر رشته‌های دیگر علمی رتبه زیر 10 را کسب کرده و برای رسیدن به این رتبه‌ها نیاز بود که زیست‌بوم مرتبط با آن در کشور شکل گیرد.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین گفت: ایران با کمک توانمندی دانش‌بنیان‌ها هم‌پا و گاهی جلوتر از دیگر کشورها در حوزه پیشگیری و درمان کرونا حرکت کرد و می‌کند. شیوع بیماری کرونا بهانه‌ای شد تا این توانمندی‌های علمی و دانش‌بنیانی توسط جوانان کشورمان به دنیا معرفی شود. کرونا ثابت کرد تولید علم و فناوری در ایران واقعی، حقیقی و مقتدرانه است.

 فناوری در خدمت ژورنالیسم سایبر

کرمی ادامه داد: با وجود گذشت ۱9۰ سال از شکل‌گیری رسانه در ایران، هنوز کاستی هایی در زنجیره تولید و وجود داشته چنانکه هنوز نتوانسته ایم در حوزه ژورنالیسم سایبر به نقطه مطلوب برسیم.

وی افزود: البته در این حوزه تلاش‌هایی از سوی رسانه‌هایی پیشتاز مانند همشهری در نوآوری های رسانه ای صورت گرفت اما چون در حوزه بهره‌گیری از فناوری‌های نوظهور وضع مطلوبی نداشته‌ایم چندان پیشرفتی در آن حاصل نشد. این کار نیاز دارد که به سمت بهره‌گیری از نوآوری باز برویم و رسانه همشهری سهم بیشتری در این مورد داشته باشد.

مشاور معاون علمی و فناوری با اشاره به ورود فناوری به حوزه رسانه های دنیا از سال ۲۰۰۵، گفت: رسانه های دنیا از این تاریخ به بعد با فناوری و مولتی مدیا در کنار راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌ها همراه شدند؛ اما این اتفاق در رسانه‌های ایران نیفتاد و همچنان رسانه‌های سنتی ما با رقیبان دیجیتال و آنلاین خود و مشکلات تولید و توزیع دست و پنجه نرم می‌کنند.

 استفاده از فناوری VR و ARدر رسانه های جهان

کرمی با بیان اینکه بحث فناوری‌های مولتی مدیا و استفاده از فناوری VR و AR به رسانه‌های جهان وارد شده، ادامه داد: این توانمندی‌ها در ایران هم وجود دارد ولی ایران با وجود داشتن ظرفیت‌های بالا در حوزه هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های نوظهور هنوز از آن به درستی در رسانه هایمان استفاده نمی‌کنیم.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه تاکید کرد: ایجاد مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده حوزه رسانه از نان شب هم برای جامعه رسانه‌ای کشور ضروری‌تر است. رسانه‌های ما باید به سمت استفاده از ایده‌های نوآورانه در فعالیت‌های خود باشند و هزینه در این حوزه هزینه برای بقا است.

کرمی ، ایجاد مرکز نوآوری رسانه را مامنی برای ارائه ایده‌های نوآورانه در حوزه رسانه‌ای کشور دانست و گفت: باید این مرکز را محلی برای تبدیل ایده‌های نوآورانه  به محصول رسانه‌ای کنیم. این اتفاق فرصت خوبی برای توسعه ملی و بین‌المللی رسانه‌های کشور است.

مرکز نوآوری همشهری در جوار دانشگاه تهران

کرمی مهمترین هدف شتابدهنده روزنامه همشهری را ورود ایده های نوآورانه به حوزه رسانه های مکتوب دانست و گفت: این مرکز روبروی ورودی دانشگاه تهران ایجاد شده است که این موقعیت مکانی دسترسی دانشحویان و فارغ التحصیلان را به آن ساده می کند.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین تاکید کرد: دانشجویان، فارغ التحصیلان و تحصیل‌کردگان می‌توانند در این مرکز با کمک مشاوران، سرمایه‌گذاران، اساتید و صاحبان استارتاپ‌ها، ایده‌های فناورانه و نوآورانه خود را عرضه کنند.

کرمی با اشاره به تجاری سازی ایده ها افزود: این مرکز با جذب ایده‌مندان خلاق و توانمند کشور شرایط مناسب برای توسعه بازارهای ملی و بین‌المللی و رفع معضل بیکاری این تحصیل‌کردگان را ایجاد کند.

200 میلیارد تومان سرمایه برای نوآوری

ابوالحسن ریاضی مدیر عامل روزنامه همشهری دراین مراسم اظهار کرد: ایده احداث مرکز نوآوری از دو سال پیش در موسسه همشهری کلید خورد و با شکل‌گیری «معاونت دیجیتال روزنامه همشهری» کار به صورت رسمی‌تر آغاز شد. یکی از اولویت‌های این معاونت ایجاد مرکز نوآوری رسانه بود که خوشبختانه امروز شرایط برای آغاز به کار آن فراهم شده است.

مدیر عامل موسسه همشهری بیان کرد: طی یک تا دو ماه آینده مرکز نوآوری رسانه موسسه همشهری کار خود را به صورت رسمی آغاز می‌کند. این مرکز نقش موثری در تحول نظام رسانه‌ای کشور ایفا خواهد کرد. موسسه همشهری برای این کار 200 میلیارد تومان سرمایه در نظر گرفته است. البته که چنین طرح‌هایی زودبازده نیست و باید صبور باشیم.

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
خبرنامه
با پیوستن به شبکه خبری عصر آی سی تی از آخرین اخبار روز فناوری اطلاعات و ارتباطات آگاه شوید.